Hoeveel kost het opladen?

Vandaag is het laadbudget – de stroomprijs, dus – voor elektrische auto’s nog redelijk en zelfs bijzonder concurrentieel in vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor op benzine of diesel. Let wel: deze stroomprijs hangt nauw samen met het moment en de plaats waar je laadt en de laadsnelheid. Concreet moeten we een paar situaties onderscheiden.

Thuis

Dit is de minst dure oplossing. Je laadt via een stopcontact of, nog beter (want sneller), een zogenaamde wallbox, wat een professioneel geïnstalleerd specifiek laadpunt is. De stroom die je auto laadt is niet duurder dan die waarmee je je vaatwasser aandrijft. De berekening is vrij eenvoudig: je neemt de prijs per kWh die op je factuur staat en vermenigvuldigt die gewoon met het aantal kWh dat je hebt geladen in je auto. Houd er daarbij ook rekening mee dat er (maximum) 20 procent verlies optreedt door de opwarming van de kabel en het batterijpack. Je mag uitgaan van een kWh-prijs (juni 2019) van 0,25 euro/kWh tijdens piekuren en 0,20 euro/kWh tijdens de daluren. Als je elektrische auto dus zo’n 18 kWh/100 km verbruikt, dan kost 100 kilometer je 3,6 tot 4,5 euro afhankelijk van of je overdag of ’s nachts laadt.

Gratis laadpalen

Zoals de naam het zegt, laad je hier gratis. Dat is vaak bij grote winkels zoals Ikea, Delhaize of Lidl. Zij bieden dit als dienst aan hun klanten aan. Maar ga er maar van uit dat deze dienst zal verdwijnen zodra het aantal elektrische auto’s toeneemt.

Betalende laadpalen

Hiermee bedoelen we openbare laadpunten. Hier betaal je uiteraard meer dan thuis, want je betaalt voor zowel de infrastructuur en de laadsnelheid (doorgaans een 7 tot 22 kW) als de operator (BlueCorner, EZ Box, New Motion enzovoort). Andere openbare laadpalen zijn de ultrasnelle gelijkstroomlaadpunten. Daar stijgt de prijs vaak evenredig met de laadsnelheid. Een ‘gewone’ openbare laadpaal is soms 3 keer duurder dan thuis stekkeren, maar een snellaadpaal kan tot 7 keer zo duur uitvallen. Je beschouwt deze snelladers dus beter als een noodoplossing.

Tesla’s Superchargers

Het grote voordeel van Tesla is zijn Supercharger-netwerk, dat heel Europa dekt. Aanvankelijk waren deze Superchargers gratis, maar vandaag moet je betalen voor het gebruik ervan. Tesla is echter zowel heel transparant als heel redelijk met zijn tarieven, ondanks de hoge laadsnelheden (tot 250 kW). Je vindt de prijzen op de website van het merk. In België liggen ze op 0,28 euro/kWh. Veel modellen van voor 2017 mogen echter nog steeds helemaal gratis Superchargen (en kunnen dat zelfs op een volgende eigenaar overdragen), terwijl modellen van voor 2 november 2018 een jaarlijks krediet cadeau krijgen van 400 kWh. Daarna krijg je facturen in je mailbox.