Hoe privé en professioneel stroomverbruik scheiden?

Als je een elektrische of plug-in hybride bedrijfswagen geniet, duikt vaak – en terecht – de vrees op dat je zelf de stroomkosten voor het thuisladen zal moeten ophoesten. Nochtans zijn er oplossingen waarbij de operatoren en de werkgever al die kosten op zich nemen via een opgesplitste factuur of “split billing”.

De bedoeling is dat het stroomverbruik van het huis en dat van de professionele activiteiten wordt gescheiden. Een aantal aanbieders (zoals bijvoorbeeld Total) biedt daarom het zogenaamde “split billing” aan. Concreet wordt een extra teller geplaatst voor het laadpunt (vaak een wallbox die op kosten van de werkgever wordt geplaatst) om het verbruik van de elektrische of plug-in hybride auto te kunnen meten. Dit laadpunt is intelligent want geconnecteerd en kan dus de factuur voor dit stroomverbruik recht naar je werkgever sturen.

Dat is een slimme oplossing, want zo kan de werkgever ook meteen de btw van dit verbruik recupereren. Volkswagen bijvoorbeeld biedt dit soort volledig geïntegreerde oplossing aan met zijn e-moby.