Een laadpaal thuis, hoe gaat dat in zijn werk?

Je kan een elektrische auto aan een huishoudelijk stopcontact herladen, maar zulke stekkers zijn niet bedoeld om voor lange tijd ononderbroken stroom af te geven. Er bestaat kans op oververhitting, zeker bij een zekeringkast met een te laag ampèrage. Bovendien kunnen ze niet slim interageren met andere grootverbruikers in huis en is hun laadsnelheid zeer beperkt. Daardoor zal je nog meer je verplaatsingen op voorhand moeten plannen. Belemmerend en frustrerend.

De oplossing schuilt in een wallbox die je aan de muur kan hangen of je plaatst een laadpaal. Dat is niet alleen veiliger, het versnelt ook aanzienlijk de laadprocedure. Bovendien heeft zo’n laadpunt zijn eigen voedingskabel, waardoor je huiselijk netwerk minder wordt belast. De frigo of warmtepomp zal je er dankbaar voor zijn.

Aan de installatie van een laadpunt gaat altijd een bezoek van een elektricien vooraf. Want de stroomhuishouding is op elk adres anders. De elektricien zal een gepast advies geven over de capaciteit. Of suggereren je stroomkring te upgraden. Maar dat is kostelijk.

Hou er ook rekening mee dat de omvormer van de meeste EV’s niet meer dan 11 kW aankan en dat de zwakste schakel de laadsnelheid bepaalt. Meer dan 11 kW heb je dus niet nodig, tenzij je al rekening wil houden met de krachtiger omvormers die de nabije toekomst onvermijdelijk zal meebrengen. De autotechnologie staat immers niet stil.

Verschillende leveranciers bieden een all-informule aan. Kan handig zijn, want zij ontfermen zich dan over het totaalpakket: de check-up, de installatie, de activatie van je laadpaal tot en met een laadpasje. Ze regelen vaak ook een betalingsopvolging via een abonnementsformule, geldig voor zowel particulieren als zelfstandigen.