Hoe lang moet mijn elektrische auto laden?

Vooreerst moet je een onderscheid maken tussen gewone laadpunten een snelladers. Een batterij werkt altijd op gelijkstroom. Snelladers eveneens, vandaar dat ze in een relatief korte tijd (halfuur tot een uur) de batterij weer kunnen vullen. We spreken dan altijd over een lading van 80%. Om de batterij niet te beschadigen wordt het laatste beetje altijd minutieus gevuld. En minutieus vraagt tijd. Laden is allerminst een lineair proces, het volgt een curve waarbij het proces in het begin en op het einde trager verloopt.

De krachtigste snelladers gaan meer dan tien keer harder dan de snelste gewone laadpaal.

Onder gewone laadpunten rekenen we de wallbox thuis of de meeste openbare laadpalen (tot 22 kW). Deze gebruiken wisselstroom die door de omvormer in je elektrisch auto moet worden omgezet in gelijkstroom. Dat kost tijd.

Niet elke EV heeft dezelfde interne lader. Sommige zijn krachtiger dan andere en in bepaalde gevallen kun je via de optielijst upgraden. Het plafond voor een omvormer is sowieso 22 kW. Trouwens, ook het snellaadvermogen op gelijkstroom, bepaald door de spanning van je batterij, verschilt van de ene EV op de andere. Een Porsche Taycan haalt 262 kW, een Nissan Leaf 46 kW.

Hoe snel je gaat laden hangt uiteindelijk af van het vermogen van de laadpaal, het laadvermogen van je EV en de capaciteit van je batterij. Spreekt voor zich dat een groot pack meer tijd vraagt dan een klein. Let op, er spelen ook altijd omgevingsfactoren mee, zoals de temperatuur van je batterij of het aantal wagens dat tegelijkertijd staat te laden (het vermogen wordt dan verdeeld over de verschillende laadpalen) en zo meer.

Als een regel kan je stellen dat het altijd de zwakste schakel in de ketting is die de laadtijd bepaalt.