Hoe lang moet mijn elektrische auto laden?

Om te begrijpen hoe lang het duurt om een elektrische of plug-in hybride auto op te laden, moet je eerst wat basiskennis vergaren, maar daar is niets ingewikkeld aan. Om snel de situatie in te kunnen schatten, is het nuttig dat je het laadvermogen van zowel de auto als het laadpunt kent.

Neem het voorbeeld van een batterij van 20 kWh die moet worden opgeladen. Aan een thuisstekker (doorgaans 3,7 kW) duurt dat zo’n 7 uur als je weet dat zo’n 20 procent van de energie verloren kan gaan door de opwarming van de kabel en de batterij. Die tijd halveert als je je kan aansluiten aan een stekker van 7,4 kW, en kort nog meer in aan wisselstroomladers van 11 of 22 kW. Dat kan dan wel enkel als de interne lader van je auto dergelijke vermogens aankan. Vaak is het vermogen van deze interne lader namelijk beperkt tot 6 of 7 kW.

Dat betekent dat je zelfs aan een laadpaal van 22 kW niet sneller kan laden dan aan 7 kWh per uur. Dat is dus iets dat je beter onderzoekt bij de aankoop van je auto.

Voor het laden aan ultrasnelle gelijkstroomlaadpalen pakken constructeurs vaak uit met laadvermogens van meer dan 50 of 100 kW, wat een voordeel biedt wanneer je gehaast bent. Maar ook hier is het verhaal niet zo eenvoudig, want een batterij van 50 kWh aan een laadpaal van 100 kW (die dus 100 kWh kan produceren op één uur tijd) opladen duurt langer dan 30 minuten. Hoe komt dat?

De laadpaal geeft zijn vermogen af in functie van de spanning (in Volt) en de stroomsterkte (in Ampère) die de batterij van de auto kan slikken. Een voorbeeld: een snellaadpaal geeft een spanning van 400V en een stroomsterkte van 250 A, wat een vermogen van 100 kW geeft. Als er dan een auto komt laden met een batterij van 365 Volt en 200 A, dan kan je niet de volle 100 kW ‘trekken’, maar wel ‘slechts’ 73 kW (365V x 200 A). Bovendien laadt een batterij nooit lineair: ze laadt iets trager in het begin en veel trager naar het einde toe. Dat laatste komt omdat de elektronica van de batterij cel per cel moet gaan opmeten hoeveel stroom ze nog kunnen laden.

Maar laat al die theorie je niet afschrikken: zowat elke elektrische auto berekent in een fractie van een seconde hoe lang hij moet laden en toont dit in zijn smartphone-app. En je leert deze begrippen al snel ‘lezen’ met een beetje gewoonte.