Welke garantievoorwaarden gelden er voor groene auto’s?

Er zijn geen andere garantievoorwaarden voor groene auto’s. Weet wel dat elke constructeur zijn eigen politiek hanteert. Concreet gaat die van 2 jaar (het wettelijk vereiste minimum) tot soms zelfs 7 jaar.

De batterij geniet een specifieke en langer lopende garantie: 8 jaar of 160.000 kilometer (zie ook verder).

Toyota dekt de batterijen van zijn hybrides zelfs 10 jaar (op voorwaarde dat het onderhoud in het dealernetwerk gebeurt). Als het elektrische rijbereik voelbaar zou dalen of een grote fout wordt vastgesteld, dan wordt de batterij dus vervangen. Maar eens deze periode achter de rug is, draait de klant zelf voor de kosten op en die zijn niet gering.

Louter elektrische modellen genieten voor hun batterij van dezelfde garantie. Logisch, want het gaat om een juridische verplichting. Acht jaar of 160.000 kilometer is dus de ondergrens, waarbij de constructeur zich ertoe verbindt dat er dan nog 70% batterijcapaciteit overblijft. Belangrijk, want alhoewel je de batterij van een EV niet kan vergelijken met die van een smartphone verliest ze onvermijdelijk capaciteit naarmate de laadcycli toenemen. Onderzoek wijst uit dat de afname gemiddeld 2,3 procent bedraagt per jaar.

Bij een tweedehandsexemplaar strekt het tot aanbeveling de accu te laten doormeten door een garage. Om een voorbeeld te geven: moet de batterij vervangen worden van een 25.000 euro kostende smart ForTwo EQ, dan kost dat 17.000 euro!

Renault heeft een originele oplossing om garantieperikelen te omzeilen. Daar kan je de batterij huren. Je betaalt dan een pak minder voor de auto zelf en betaalt daarnaast een maandelijks huurbedrag berekend op het aantal kilometers dat je jaarlijks aflegt. Zodra de opslagcapaciteit onder de 70% duikt, wordt de batterij gratis vervangen.

Voor CNG-modellen en waterstofauto’s zijn de garanties identiek aan die voor traditioneel aangedreven modellen.