Hoe zit het met de onderhoudskosten van een groene auto?

Hybrides en plug-in hybrides

De onderhoudsfactuur tussen een conventionele auto en een hybride, of een plug-inhybride, is nagenoeg dezelfde. Bij de meeste automerken zit er zelfs geen euro verschil op de onderhoudscontracten. Natuurlijk is het wel zo dat het bij een plug-inhybride met dieselmotor duurder uitvalt dan bij een versie met benzinemotor, maar die technische keuze is sowieso op de terugweg. Er is wel een verschil tussen de merken onderling. Volkswagen gebruikt bijvoorbeeld vaste en geen flexibele intervallen voor zijn plug-inhybrides, bij Mercedessen lopen ze gelijk met hun gewone modellen.

Technisch is het zo dat hybrides de klassieke componenten meer sparen. Ze gebruiken remenergierecuperatie, wat je remschijven langer doet meegaan, terwijl de verbrandingsmotor per gereden kilometer minder werkuren draait. Die voordelen wegen echter niet door onder de lijn. Bovendien zijn er specifieke aandachtspunten. Er zijn wat meer checkpunten op hybrides (die ook een eigen filter hebben), terwijl de verbrandingsmotor vaker koud moet starten, wat de bougies meer belast en van belang is voor de olie.

De slijtage dan. Sommige hybrides gebruiken geen traditionele versnellingsbak, waardoor je ook niet het risico loopt dat de koppeling moet worden vervangen. Een goede zaak, maar aan de andere kant wegen hybrides, en vooral plug-inhybrides, meer. Daardoor zullen je banden sneller slijten.

Elektrische auto’s

Deze auto’s zijn ongetwijfeld het goedkoopst qua onderhoud. Met uitzondering van een nazicht af en toe of een update is een elektromotor bijzonder betrouwbaar en vereist hij geen verse filters of olie. Deze auto’s hebben veel minder mechanisch onderdelen, dus liggen de kosten zeer laag. EV’s hebben bijvoorbeeld geen versnellingsbak die kan verslijten.

CNG en LPG-wagens

CNG en LPG verbranden properder dan benzine of diesel, wat de onderhoudskosten helpt drukken. Een ander voordeel: een minder zware mechanische belasting en dus een hogere levensduur voor de motor.

Waterstofauto’s (H2)

Waterstofauto’s vragen een vergelijkbaar onderhoudsinterval als een gewone hybride (1 jaar of 15.000 kilometer). Over zijn Mirai beweert Toyota zelfs dat de onderhoudskosten over 90.000 kilometer beperkt blijven tot 500 euro, tegenover 900 euro voor bijvoorbeeld een Lexus CT200h.

Op papier lijkt dit dus aantrekkelijk, maar het laatste woord over de verwachte levensduur van een brandstofcel is nog niet gezegd. Spreekt voor zich dat de automerken er zich willen van vergewissen dat die brandstofcel even lang meegaat als de rest van de auto.