Wat hoort er allemaal in mijn budget?

Zoals bij elke auto is het essentiële budget de aankoopprijs (of de huur in het geval van een professionele of private leasing). Daarbovenop komt de wegenbelasting en de belasting op inverkeersstelling of BIV.

Het verbruik van het voertuig is uiteraard van invloed op het maandelijkse budget voor brandstof. Inclusief voor elektrische en plug-inhybride auto's (zie volgende vraag). Tot slot zijn er alle verzekerings- en onderhoudskosten.

Een elektrische auto heeft een motor die tijdens zijn levensduur minder onderhoud vereist. Er zijn echter nog andere mechanische onderdelen die moeten worden gecontroleerd, onderhouden en eventueel vervangen of gerepareerd. Vergeet ook niet een budgetpost voor banden, met name winter- of alleseizoensbanden.

Is rijden op elektriciteit goedkoper?

Tot voor kort was de stroomprijs voor elektrische auto’s best redelijk en zelfs bijzonder concurrentieel in vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor op benzine of diesel. De kost lag ongeveer tweederden lager. Al is het natuurlijk wel zo dat de prijs van elektriciteit altijd afhangt van de snelheid waarmee en het moment en de plaats waarop je laadt.

De speeltijd is echter voorbij. Aan gratis laden doet Tesla niet meer en het snellaadnetwerk Ionity heeft in 2020 zijn tarieven plotsklaps verdrievoudigd. Nog invloedrijker op de kostprijs worden in Vlaanderen de nieuwe ditributietarieven, bepaald door energieregulator VREG en geldig vanaf januari 2022. Omdat zij zware netwerkinvesteringen willen vermijden omwille van de stijgende vraag, hebben ze het capaciteitstarief bedacht. Dat tarief gebruikt niet je totale maandelijkse afname als barometer maar je piekverbruik. Het capaciteitstarief wil de consument bewuster maken over zijn of haar stroomverbruik en aansporen tot een gedrag dat op spreiding is gericht. Zo wordt het netwerk minder belast.

De elektrische auto is de grootste piekverbruiker die je in huis kan nemen. Wil je tegenvallende afrekeningen vermijden, dan zal je je auto onvermijdelijk trager moeten laden. Bij sommige EV’s kan je dat instellen. Makkelijker nog is voor een slimme laadpaal te kiezen die via voorkeursinstellingen het proces automatisch stuurt. Hoe dan ook, onvermijdelijk zal thuisladen in Vlaanderen flink duurder worden.

In Brussel en Wallonië blijft tot nader order het principe bestaan waarbij het totaalverbruik de factuur bepaalt, maar ook in die regio's wordt een capacitietstarief overwogen.

Hoeveel kost het laden thuis?

Zolang er nog geen capaciteitstarief is, is dit de minst dure oplossing. Je kan laden via een huiselijk stopcontact (al is dat niet aanbevelenswaardig), of je kiest voor een professioneel geïnstalleerd specifiek laadpunt. Een wallbox, dus.

De stroom die je auto laadt is niet duurder dan die waarmee je je vaatwasser aandrijft. De berekening is vrij eenvoudig: je neemt de prijs per kWh die op je factuur staat en vermenigvuldigt die gewoon met het aantal kWh dat je in je auto hebt geladen. Hou er echter rekening mee dat er (maximaal) 20 procent verlies optreedt door de opwarming van de kabel en het batterijpack. De prijs per kWh ligt in Vlaanderen (2020) tussen 0,18 en 0,25 euro voor particulieren. Bedrijven betalen 0,20 euro.

Als je elektrische auto bijvoorbeeld 18 kWh/100 km verbruikt, dan kost 100 kilometer je gemiddeld 3,7 euro. Idem voor een bedrijf. Dat is ongeveer een derde van wat een dieselwagen je over die afstand kost.

Bestaat er zoiets als gratis laden?

Toch wel. Sommige grote winkels (zoals Ikea, Delhaize of Lidl om er maar een paar te noemen) willen zichzelf een groen imago aanmeten. Zij bieden op hun parking palen aan waaraan hun klanten gratis kunnen laden. Het gaat in de meeste gevallen om laadpunten van 11 kW, goed voor een paar tiental kilometer rijbereik afhankelijk van je auto en de duur van je bezoek.

Of dit soort goodwill lang zal standhouden van zodra het aantal elektrische auto’s toeneemt, is natuurlijk een andere vraag.

Tesla bood tot voor kort gratis laden aan op hun Supercharger-netwerk voor de Model S en Model X. Maar de tijd van zulke cadeautjes is voorbij. En nee, overdragen gaat niet Verandert zo'n Tesla van eigenaar, dan wordt de gratis service gereset.

Hoe duur zijn openbare laadpalen?

Hier betaal je uiteraard meer dan thuis, want zowel de infrastructuur, de hogere laadsnelheid (de meeste zijn 7 tot 22 kW) als de kosten van de operatoren die de laadpasjes uitkeren worden erin doorgerekend. Het is vaak dubbel zo duur als thuisladen.

Er zijn ook ultrasnelle openbare laadpunten op gelijkstroom. Daar stijgt de prijs vaak evenredig met de laadsnelheid. Zo komt het dat een snellaadpaal drie tot vier keer duurder uitvalt dan thuisladen. Dan betaal je per gereden kilometer evenveel als met een klassieke auto. Snelladers gebruik je beter als noodoplossing of tijdens langere ritten zoals op vakantie.

Voor het laden buitenshuis heb je een laadpasje nodig. Die kun je aanvragen bij een van de vele operatoren, zoals Stroohm, NewMotion, EVBox, Plugsurfing et cetera. Doorgaans is dat ook het bedrijf dat jouw laadpunt thuis heeft geplaatst.