Welk budget vergt mijn groene auto voor het opladen?

Wanneer we het hebben over het laadbudget, kijken we enkel naar plug-in hybrides en puur elektrische auto’s, aangezien enkel zijn een herlaadbare batterij hebben.

Thuis

Vandaag is de minst dure oplossing om thuis te laden. Dat kan via een gewoon stopcontact of, nog beter want sneller, via een zogenaamde wallbox, een specifiek laadpunt geïnstalleerd door een professional. De stroom die in je auto wordt geïnjecteerd is niet duurder dan die waarmee je afwasmachine werkt. De berekening is vrij eenvoudig. Je neemt de prijs per kWh die je vindt op je factuur en vermenigvuldigt die gewoon met het aantal kWh dat in je batterij gaat. Let wel: als je een batterij van 20 kWh volledig oplaadt, zal je dat de prijs van 24 kWh kosten, want er treden ook verliezen op door warmteontwikkeling (in de batterij in de kabels, zo’n 20 procent verlies). In België is de stroom behoorlijk duur als je die vergelijkt met die in bijvoorbeeld Frankrijk. Ga uit van een all-inprijs van 25 cent/kWh overdag en 20 cent/kWh ’s nachts. En dan is het natuurlijk afwachten hoe ver je geraakt met een kWh. Voor een middelgrote auto zoals een Renault Zoé of Hyundai Kona EV mag je uitgaan van 18 kWh/100 km. Dat betekent dat 100 kilometer rijden je 3,6 tot 4,5 euro zal kosten afhankelijk van wanneer je laadt. De meeste elektrische auto’s hebben vandaag een geïntegreerde timer waarmee je het laden kan starten op het moment dat de stroom goedkoper is.

Hoe kan je je energierekening beperken?

Uiteraard is het mogelijk om de stroomfactuur van je thuis opgeladen auto te beperken. Je zal dan wel zonnepanelen moeten plaatsen of een kleine windmolen (duurder en complexer), eventueel in combinatie met een stationaire batterij.

Gratis laadpalen

Soms zijn er mogelijkheden om je elektrische auto gratis op te laden. Dat is het geval bij een aantal winkelketens zoals Ikea, Delhaize of Lidl bijvoorbeeld, die dit als service aan hun klanten aanbieden. Colruyt vereist daarentegen dat je een betaalkaart van zijn DATS-tanknetwerk gebruikt om te betalen.

Betaalde laadpalen

Er zijn heel wat operatoren die openbare laadpalen ter beschikking stellen: Blue Corner, EZ Box, New Motion enzovoort. Deze publieke palen zijn uiteraard de duurste laadpunten, want je betaalt voor het apparaat en voor de hogere laadsnelheid. Deze palen werken vaak met wisselstroom, wat betekent dat de meeste van hen beperkt zijn tot 22 kW. Er bestaan ook krachtiger laadpalen – 50 tot 150 kW – maar die vind je doorgaans op snelwegparkings omdat die er zijn om zo snel mogelijk weer verder te kunnen rijden. Niet alle elektrische auto’s kunnen echter dergelijke vermogens slikken. Geen paniek echter: de laadpaal past zijn kracht aan de capaciteiten van de auto aan. Het prijskaartje? Reken op het drievoudige voor publieke wisselstroomlaadpalen tot het zesvoudige voor een gelijkstroom-snellader langs de snelweg (bron: VAB). Deze openbare laadpalen moeten dus als een noodoplossing worden gezien. In Vlaanderen bestaat het interessante initiatief “Paal volgt wagen” (www.paalvolgtwagen.be). Wie geen garage of oprit heeft kan via dit platform vragen om (gratis) een publieke laadpaal in de omgeving van zijn woning te laten installeren. De gebruiker moet dan uiteraard wel nog de stroom betalen aan de operator, maar op die manier kan iedere bestuurder van een elektrische auto een laadpaal voor de deur of, in het slechtste geval, op een paar meter van zijn woning hebben.

Tesla’s Supercharger-netwerk

Een van de grote voordelen van Tesla zit hem uiteraard in het Supercharger-netwerk, dat heel Europa bestrijkt en waardoor je je behoorlijk vlot over het hele continent kan verplaatsen. Vandaag ligt het vermogen van deze Superchargers op 125 kW, maar tegen het eind van dit jaar gaat dat naar 250 kW, vooral voor de Model 3. De Model S en X zouden snel volgen. Aanvankelijk was het gebruik van deze Superchargers gratis, maar vandaag moet je ervoor betalen. Bepaalde exemplaren van de Model S en X die zijn besteld voor 2 november 2018 krijgen wel nog een jaarlijks krediet van 400 kWh (ongeveer 1.600 kilometer) om te gebruiken aan de Superchargers. Wie die limiet overschrijdt, betaalt volgens standaardtarieven. Tesla is bijzonder transparant met zijn Supercharger-netwerk: de prijs per kWh kan worden opgevraagd via het internet en in juni 2018 lag die op 0,28 euro/kWh. Dat is een absolute bodemprijs gezien de bereikte laadsnelheden. Opgelet: alle Tesla’s van voor 2017 mogen levenslang gratis laden aan Superchargers (overdraagbaar op een volgende eigenaar). En tot half 2018 was gratis laden beschikbaar voor de eerste eigenaars van een Tesla-model.