Welke groene auto past bij mij?

Het is duidelijk: een groene auto die élke gebruiker dient, bestaat niet. Kies dus in functie van je profiel ofwel je noden, prioriteiten en budget.

Zelfopladende hybride

De zelfopladende hybride is de meest eenvoudige en de minst dure oplossing voor een auto. Rij je vaak door de stad rijdt en sta je ’s morgens veel in de file, dan is hij het overwegen waard. De batterij en elektromotor kunnen het dan een paar honderd meter of zelfs een handvol kilometer (3 tot 4 kilometer in het beste geval) overnemen van de verbrandingsmotor. Dat dringt het verbruik en de uitstoot sterk terug.

Gebruik je een zelfopladende hybride op de juiste maniern, dan kan je er het verbruik van een diesel mee evenaren.

Waarom wel?

  • Je pendelt
  • Je woont in de stad
  • Je budget is beperkt
  • Laag verbruik

Waarom niet?

  • Soms kleinere koffer
  • Slepen vaak beperkt of verboden
  • (Nog) geen fiscale voordelen

Plug-in hybrides

Plug-inhybrides kunnen via een externe stroombron worden opgeladen. Hun batterij maakt dat ze in functie van de opslagcapaciteit zo’n 20 tot 40 (reële) kilometer louter elektrisch kunnen rijden en dat zelfs aan snelwegtempo. Ze bieden een oplossing voor wie bijvoorbeeld in de stad woont, maar toch regelmatig langere snelwegtrips (200 kilometer of meer) moet ondernemen. En als de LEZ-zones in de toekomst verstrengen, zal dit type wagen de toegang niet ontzegd worden.

Het grote nadeel? Ze zijn gevoelig duurder. Ze houden ook pas steek als je ze zo vaak mogelijk oplaadt, anders sleep je het dode gewicht van de batterijen mee met een meerverbruik tot gevolg. Hun groene verdiensten blijven twijfel zaaien. Zo moet je de volledige ecologische voetafdruk (productie, gebruik en recyclage) van een auto met verbrandingsmotor optellen bij die van een batterij.

Waarom wel?

  • Je rijdt vaak lange afstanden
  • Je wil in een stad met een milieuzone (LEZ) kunnen rijden
  • Hoog vermogen
  • Voordelige fiscaliteit
  • Verbruik

Waarom niet?

  • Hoge prijs
  • Twijfelachtige ecologische voetafdruk
  • Soms kleinere koffer
  • Levensduur lithium-ionbatterij?

Elektrisch

Het aanbod elektrische auto’s is nog altijd bescheiden, maar het breidt snel uit. Op dit moment is hun marktaandeel goed voor iets meer dan 8 procent. Die trend is natuurlijk stijgende.

Goed nieuws is dat autobouwers diverse batterijformaten beginnen aan te bieden zodat je eindelijk een interessant rijbereik kan genieten (of het optimaal kan afstemmen op je noden). Bepaalde modellen halen tot 400 reële kilometers, maar dan wel op voorwaarde dat je niet te veel snelwegen kiest.

De elektrische auto biedt meer voordelen dan vaak wordt aangenomen: ze hebben een onmiddellijke positieve invloed op de lucht die we inademen, maar ze hebben ook een stillere werking en rijden daardoor comfortabeler.

Het spook van de lege batterij is ondertussen verdwenen. De elektronica geeft precies aan of je moet herladen tijdens je traject en waar je een laadpaal vindt. Toegegeven, ‘tanken’ gaat nog niet in drie minuten, maar ook hier worden de laadtijden steeds beter dankzij almaar hogere laadvermogens. Een beetje organisatie volstaat om weinig hinder van de laadtijden te ondervinden tijdens dagelijks gebruik.

Het prijskaartje blijft evenwel duur, maar de verwachtingen zijn dat de dalende batterijkost de prijzen jaar na jaar zal doen afnemen.

Waarom wel?

  • Geschikt voor de stad en de omgeving ervan
  • Rust en stilte aan boord
  • Lage uitstoot van CO2 en vervuilende stoffen
  • Steeds completer laadnetwerk

Waarom niet?

  • Niet voor wie enkel op de snelweg rijdt
  • Batterijtechnologie nog duur
  • Rijbereik (in sommige modellen)
  • Laadtijd vereist planning

Waterstofauto’s

Waterstofauto’s zijn eigenlijk ook elektrische auto’s. Alleen halen ze hun stroom uit een interne brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Het belangrijkste voordeel van deze modellen is dat ze een rijbereik vergelijkbaar met dat van een auto met fossiele brandstof halen en dat ze in luttele minuten kunnen worden volgetankt.

Keerzijde van de medaille is dat het productieproces van waterstof vandaag bijzonder energieverslindend is, waardoor ze veel minder zinvol zijn dan elektrische wagens met batterij. Waterstofauto’s houden daarom pas steek als hun waterstof wordt geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen. Maar dat kan je van elektrische auto’s ook beweren.

Andere beperkingen: omdat de moleculen van waterstof bijzonder klein zijn, moeten zeer dure materialen worden gebruikt voor de tanks (koolstofvezel), terwijl ook de opslag zelf zeer energieverslindend is (waterstof moet bij extreem lage temperaturen en onder zeer hoge druk worden gestockeerd).

Op onze markt beperkt het aanbod van waterstofvoertuigen zich tot twee modellen en hun prijskaartje is duizelingwekkend (rond de 80.000 euro). Bovendien kan je er in slechts een handvol tankstations mee gaan tanken, waardoor hun gebruik vandaag marginaal is.

Waarom wel?

  • Rijbereik
  • Snel tanken
  • Geen beperkingen van lage-emissiezones en dergelijke
  • Voordelige fiscaliteit

Waarom niet?

  • Quasi-onbestaand tanknetwerk
  • Beperkt aanbod
  • Weinig interessante energiebalans
  • Zeer duur
  • Herverkoopwaarde?

CNG

Aardgas breekt maar moeilijk door en wordt bovendien hoe langer hoe meer weggezet als een overgangstechnologie. Als het correct wordt ontgonnen, biedt CNG (niet hetzelfde als LPG) voordelen op het vlak van vervuiling en CO2. Bovendien kan het op volledig hernieuwbare manier worden geproduceerd (het zogenaamde biogas).

Van alle fossiele brandstoffen is CNG de properste en het kost ook minder aan de pomp, terwijl je in noodgevallen altijd kan terugvallen op de benzinetank. Nadelen zijn de kleinere bagageruimte en de meerkost van de gastanks. De automerken die het af fabriek aanboden beginnen echter weg te sturen van deze technologie om meer middelen vrij te maken voor elektrische auto’s. Vraag is ook of de Vlaamse regering na 2020 nog met voordelen voor aardgasauto’s over de brug zal komen. Het tanknetwerk, anderzijds, breidt wel verder uit.

Waarom wel?

  • Ook geschikt voor snelwegen
  • Distributienetwerk ontwikkelt zich mooi
  • Gebruikskost
  • Impact op uitstoot
  • Eenvoudig gebruiken en tanken

Waarom niet?

  • Vaak hogere aankoopprijs
  • Vaak kleinere koffer (plaatsrovende tanks)