Welke groene auto past bij mijn gebruiksprofiel?


Het is duidelijk dat niet alle groene auto’s voor elk gebruiksprofiel passen. Kies dus in functie van je noden, prioriteiten en budget.

Zelfopladende hybride

De zelfopladende hybride is de meest eenvoudige en de minst dure oplossing voor een auto. Hij is vooral aan te raden voor wie vaak door de stad rijdt en ’s morgens door de files naar het werk moet. De batterij en elektromotor kunnen de verbrandingsmotor dan een paar honderd meter of zelfs een handvol kilometer (3 tot 4 kilometer in het beste geval) de verbrandingsmotor vervangen. Dat dringt het verbruik en de uitstoot sterk terug. Een zelfopladende hybride die op de juiste manier wordt gebruikt kan het verbruik van een diesel evenaren.

Redenen voor aankoop

  • Je pendelt
  • Je woont in de stad
  • Je budget is beperkt
  • Laag verbruik

Redenen om niet te kopen

  • Soms kleinere koffer
  • Slepen vaak beperkt of verboden
  • (Nog) geen fiscale voordelen

Plug-in hybrides

Plug-in hybrides kunnen via een externe stroombron worden opgeladen. Hun batterij maakt dat ze in functie van de opslagcapaciteit zo’n 20 tot 40 (reële) kilometers puur elektrisch kunnen rijden en dat zelfs aan snelwegtempo. Ze bieden een oplossing voor wie in de stad woont maar toch regelmatig langere snelwegtrips (200 kilometer of meer) moet ondernemen. Deze plug-in hybrides zijn ook nuttig in steden waar de lokale overheid de toegang tot het centrum beperkt. Vaak mogen zij er wel binnen, in tegenstelling tot zelfopladende hybrides, zelfs al hebben de overheden geen enkele manier om na te gaan of ze al dan niet elektrisch rijden. Let wel: plug-in hybrides zijn gevoelig duurder. Ze houden ook pas steek als je ze zo vaak mogelijk gaat opladen. Maar hun groene verdiensten zijn twijfelachtig, aangezien je de algemene ecologische voetafdruk (productie, gebruik en recyclage) van een auto met verbrandingsmotor en die van een elektrische auto bij elkaar moet optellen.

Redenen voor aankoop

  • Je rijdt vaak lange afstanden
  • Je wil in een stad met een milieuzone (LEZ) kunnen rijden
  • Hoog vermogen
  • Voordelige fiscaliteit
  • Verbruik

Redenen om niet te kopen

  • Hoge prijs
  • Twijfelachtige ecologische voetafdruk
  • Soms kleinere koffer
  • Levensduur lithium-ionbatterij?

Elektrische auto’s

Vandaag zijn er nog maar weinig elektrische auto’s op de markt verkrijgbaar, maar het aanbod blijft snel uitbreiden. Op dit moment is hun marktaandeel goed voor slechts 0,5 procent, maar ook hier zouden de zaken snel kunnen gaan evolueren in functie van politieke beslissingen die waarschijnlijk in de nabije toekomst zullen worden genomen. Goed nieuws is dat autobouwers diverse batterijformaten beginnen aanbieden zodat je eindelijk een interessant rijbereik kan genieten. Bepaalde modellen halen tot 400 reële kilometers, maar dan wel op voorwaarde dat je niet te veel snelwegen kiest. Bij gebrek aan regeneratiemomenten is het verbruik daar namelijk hoger. De elektrische auto biedt meer voordelen dan doorgaans wordt aangenomen: ze hebben een onmiddellijke positieve invloed op de lucht die we inademen, maar ze hebben ook een stillere werking en doen je spontaan rustiger en meer verantwoord rijden dan een auto met verbrandingsmotor. Probeer het gewoon eens… Ook het spook van de lege batterij is vandaag niet meer zo van toepassing, want de elektronica geeft precies aan of je moet herladen tijdens je traject en waar je een laadpaal vindt. Toegegeven, 'tanken' gaat nog niet in drie minuten, maar ook hier kort de laadtijd steeds meer in dankzij altijd maar hogere laadvermogens. Dat geldt dan vooral voor Tesla, dat aan zijn Superchargers zeer interessante tarieven aanbiedt (ze zijn zelfs gratis voor wie voor 2017 een Tesla kocht) en daar tot 250 kW laadvermogen haalt. Maar een beetje organisatie volstaat om geen enkele hinder van de laadtijden te ondervinden tijdens dagelijks gebruik. Als je weet dat een auto 80 procent van de tijd stilstaat, dan begrijp je dat dit eigenlijk geen probleem is. Elektrische auto’s zijn wel nog duur, maar Vlaanderen kent nog steeds aankooppremies toe aan particulieren terwijl de fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en ondernemingen nog 100 procent bedraagt vanaf 1 januari 2020 (tegenover 120 procent vandaag). Kortom, de elektrische auto verdient veel meer interesse dan hij vandaag krijgt.

Redenen voor aankoop

  • Geschikt voor de stad en de omgeving ervan
  • Rust en stilte aan boord
  • Lage uitstoot van CO2 en vervuilende stoffen
  • Steeds completer laadnetwerk

Redenen om niet te kopen

  • Niet voor wie enkel op de snelweg rijdt
  • Batterijtechnologie nog duur
  • Rijbereik (in sommige modellen)
  • Laadtijd vereist planning

Waterstofauto’s

Waterstofauto’s zijn eigenlijk ook elektrische auto’s. Alleen halen ze hun stroom uit een interne brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Het belangrijkste voordeel van deze modellen is dat ze een rijbereik halen dat vergelijkbaar is met dat van een auto met fossiele brandstof en dat ze in drie minuten kunnen worden volgetankt. Keerzijde van de medaille is dat het productieproces van waterstof vandaag bijzonder energieverslindend is, waardoor ze veel minder zinvol zijn dan elektrische wagens met batterij. Waterstofauto’s houden daarom– net zoals elektrische auto’s trouwens – pas steek als hun waterstof wordt geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen. Maar er zijn nog andere beperkingen: omdat de moleculen van waterstof bijzonder klein zijn, moeten zeer dure materialen worden gebruikt voor de tanks (koolstofvezel), terwijl ook het opslaan zelf zeer energieverslindend is (waterstof moet bij extreem lage temperaturen en onder zeer hoge druk worden gestockeerd). Op onze markt is het aanbod van waterstofvoertuigen beperkt tot twee modellen en hun prijskaartje is duizelingwekkend (rond de 80.000 euro). Bovendien kan je er in slechts een handvol tankstations mee gaan tanken, waardoor hun gebruik vandaag zeer moeilijk is. Net zoals voor elektrische auto’s zijn premies (in Vlaanderen) en een hoge fiscale aftrekbaarheid van toepassing.

Redenen voor aankoop

  • Rijbereik
  • Snel tanken
  • Geen beperkingen van lage-emissiezones en dergelijke
  • Voordelige fiscaliteit

Redenen om niet te kopen

  • Quasi-onbestaand tanknetwerk
  • Beperkt aanbod
  • Weinig interessante energiebalans
  • Zeer duur
  • Herverkoopwaarde?

CNG-wagens

Het nog weinig gekende aardgas wordt waarschijnlijk een voor de hand liggende oplossing. CNG (niet hetzelfde als LPG) biedt voordelen op het vlak van vervuiling en CO2, zeker omdat het ook op volledig hernieuwbare manier kan worden geproduceerd (vooral uit recyclage van rioolslib). CNG biedt heel wat voordelen: 70 procent lagere uitstoot van fijnstof, 90 procent minder stikstofoxiden en 10 procent minder CO2, een lagere kostprijs per liter of kilo dan diesel of benzine, bijna dubbel zo groot rijbereik dankzij de gas- en benzinetank, geen toegangsverbod in ondergrondse parkings enzovoort. CNG lijkt met andere woorden een mooie toekomst te hebben, temeer omdat de federale regering de fiscaliteit ervan interessanter wil gaan maken. Vlaanderen, dat op dit vlak wat meer voorsprong heeft, kent CNG-wagens nu al voordelen toe. Maar elke oplossing heeft ook zijn nadelen. Zo is de bagageruimte doorgaans kleiner en kost een CNG-wagen meer bij aankoop dan een dieselwagen. Het tanknetwerk breidt echter steeds meer uit, wat betekent dat tanken niet meer zo’n probleem is. En je hebt nog altijd je benzinetank als noodoplossing.

Redenen voor aankoop

  • Ook geschikt voor snelwegen
  • Distributienetwerk ontwikkelt zich mooi
  • Gebruikskost
  • Impact op uitstoot
  • Eenvoudig gebruiken en tanken

Redenen om niet te kopen

  • Vaak hogere aankoopprijs
  • Vaak kleinere koffer (plaatsrovende tanks)